Peran Ustadz dan Pengurus dalam Meningkatkan Prestasi Santri Pondok Pesantren

Authors

  • Nurul Huda STAI Hasan Jufri Bawean

DOI:

https://doi.org/10.37348/aksi.v2i1.390

Keywords:

role of ustadz, management, achievements, islamic boarding school

Abstract

This research was conducted at the Miftahul Ulum Islamic Boarding School, Kareteng, Bawean Island. The aim is to 1) Know the role of Ustadz and Islamic boarding school administrators in improving the achievements of Islamic boarding school students, and 2) Understand the role of Islamic boarding school administrators in improving the achievements of Islamic boarding school students. The research method used is a qualitative method, while the data collection techniques used are observation, interviews and documentation techniques, data analysis techniques used; data reduction, data presentation, and data verification, and data checking using triangulation of sources, techniques, and time. The results show that 1) The role of the Ustadz in improving the achievement of students by providing tutoring such as compulsory learning from 08:00-09:00, holding special coaching such as tutoring for students for 30 minutes starting from 10:00 - 10:30, and holding evaluations every six months. 2) The role of Islamic boarding school administrators in improving students at the Miftahul Ulum Kareteng Islamic boarding school by collaborating internally and externally and deliberating between all Islamic boarding school administrators once a month to combine work programs so that they are carried out well.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, A. M (2021). Implementasi Pembentukan Karakter Multikultural Santri Pondok Pesantren Riyadlus Sholihin Kota Probolinggo. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 46-68.

Asropi, J (2018) Peran Pengurus Dalam Mendisiplinkan Dan Memotivasi Santri Di Ma’had Al- Jamia’h Ulil Abshar IAIN Ponorog Skripsi, IAIN Ponorogo,Ma’had Ali Al-Jamiah, 23-24.

Bahrin, S. R (2022). Upaya Guru Tahfidz Dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Al-Qur’an Pada Santri Tahfidz Di Pondok Pesantren Ibn Jauzi. Intiqad: Jurnal Agama dan Pendidikan Islam, 14(1), 90-104.

Hartono, T., & Saputro, D. A (2019). Pengembangan Desain Pembelajaran PAI Di Pondok Pesantren Kreatif Agro Nuur El-Falah Salatiga. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 290-309.

Hasan, S (2018) profesi dan Professionalisme Guru Sidoarjo: Uwais Inspirasi Indonesia, 1-2.

Jamaludin, O (2021). Peran Pesantren Salafi dalam Peningkatan Kualitas Akhlak Santri. IKTISYAF: Jurnal Ilmu Dakwah dan Tasawuf, 3(1), 86-106.

Jannah, R (2022) Peran Ustadz dan Pengururs Dalam Membentuk Karakter Santri di Pondok pesantren salafiyah hidayatul mubtadi’ien kota Bengkul, Skripsi, UIN Fatmawati Sukarno, Bengkulu, 5.

Julaiha, S., et. al.,(2022) Kepemimpinan Dan Perilaku Organisasi dalam Pondok Pesantren. Bandung: CV. Media Sains Indonesia

Julaiha, S., et.al.(2022) Kepemimpinan Dan Perilaku Organisasi dalam Pondok Pesantren.Bandung: CV. Media Sains Indonesia,

Kompri,(2018) Manajemen & Kepemimpinan Pondok Pesantren Jakarta: prenadamedia Group

Mastuki, et. al.,(2023) Manajemen Pondok Pesantren Jakarta: diva Pustaka

Nugrahani, F., & Hum, M (2014)Metode Penelitian Kualitatif dalam penelitian pendidikan bahasa, 48.

Ratnawulan, T., Hidayat, A. N., Mugiarto, M., & Chamidi, A. S (2022). Manajemen Pondok Pesantren dalam Pembentukan Sikap Kemandirian Santri di Pondok Pesantren Ell-Futhah Bulupayung. JURNAL KRIDATAMA SAINS DAN TEKNOLOGI, 4(02), 260-273.

Saputri, SIF (2022). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Pendidikan Multikultural Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 15 Surakarta Supriyanto1. Jurnal Peningkatan, 9(1), 65.

Sholeh, A., Prasetiya, B., & Susandi, A (2022). Pembelajaran kitab hamami zaadah (tafsir yasin) untuk meningkatkan kecerdasan spiritual santri pondok pesantren Mambaul Ulum Pondok Wuluh Leces Probolinggo. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(1), 499-507.

Sofia, N. N (2021). Manajemen konflik di pesantren melalui kultur pesantren dan gaya kepemimpinan kyai. Jurnal Studi Islam dan Kemuhammadiyahan (JASIKA), 1(1), 1-16.

Sudrajat, A (2018). Pesantren sebagai Transformasi Pendidikan Islam di Indonesia. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 2(2), 64-88.

Sugiyono, (2015) Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif Dan Kualitatif Dan R&D Bandung: Alfabeta, 285.

Tabroni, I., saipul Malik, A., & Budiarti, D (2021). Peran Kyai Dalam Membina Akhlak Santri Di Pondok Pesantren Al-Muinah Darul Ulum Desa Simpangan Kecamatan Wanayasa. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, Dan Agama, 7(2), 108-114.

Wabula, D (2020) peran pengurus pondok pesantren dalam menanamkan kedisiplinan santri, Al- makrifat, vol. 3 no. 2, 15-16

Downloads

Published

2023-11-30

How to Cite

Huda, N. (2023). Peran Ustadz dan Pengurus dalam Meningkatkan Prestasi Santri Pondok Pesantren. AKSI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 66-77. https://doi.org/10.37348/aksi.v2i1.390