Strategi Rekrutmen Tenaga Pendidik dalam Meningkatkan Kualitas Madrasah di Madrasah Aliyah Walisongo Gending Probolinggo

Authors

  • Muhammad Ubaidillah Universitas Islam Internasional Darullughah Wadda’wah Bangil Pasuruan
  • Muhammad Odik Afifin Universitas Al Qolam Malang

DOI:

https://doi.org/10.37348/aksi.v2i3.498

Keywords:

Educator Recruitment Strategy, Madrasah Aliyah Quality

Abstract

This study aims to explain and analyze the recruitment strategies for educators at Madrasah Aliyah Walisongo Gending Probolinggo. The research employs a qualitative approach, with data collected through observation, interviews, and documentation methods. The obtained data is analyzed through data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The field research results indicate that the recruitment system for educators involves several stages determined by the madrasah, including program planning and analysis based on the needs of the educators, starting from administrative selection, interviews, teaching practice tests, and training. The selected candidates must meet the needs of the madrasah and possess adequate skills, thereby enhancing the quality of education at Madrasah Aliyah Walisongo Gending Probolinggo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arief, Mohammad. 2021 “Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Kasus Di SD Insan Amanah Malang).” Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 6, no. 1: 1. https://doi.org/10.35931/am.v6i1.709

Hanifah, Umi. 2021. Strategi Rekrutmen Dan Motivasi Kerja Tenaga Pendidik Dan Kependidikan Dalam Meningkatkan Mutu Lembaga Di Madrasah Aliyah Manba’ul Ulum Cirebon. Jurnal Educatio No.4 :1623–27. https://doi.org/10.31949/EDUCATIO.V7I4.1455.

Hayat. 2022. Pengelolaan Sistem Rekrutmen dan Penempatan Guru di MI Al Mukhlisin Kota Jambi. Journal of Management in Education. 7 (2). 67-74

Ika, Nur Farida. 2019. Sistem Rekrutmen Guru Dalam Meningkatkan Mutu Lembaga Pendidikan Sekolah Dasar Muhammadiyah 1 Krian Sidoarjo.” Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

Kanthi Pamungkas. 2018. Manajemen Rekrutmen Profesional Guru Jenjang Pendidikan Dasar Muhammadiyah Kabupaten Magelang’.” The 8th University Research Colloquium 2018 Universitas Muhammadiyah Purwokerto : 87–93.

Nuraeni. 2019. Manajemen Sumber Daya Manusia Lembaga Pendidikan.” Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan No.1: 124–37. https://doi.org/10.24252/IDAARAH.V3I1.9792

Mardiah, Nila.2016. Rekrutmen, Seleksi Dan Penempatan Dalam Perspektif Islam. Maqdis : Jurnal Kajian Ekonomi Islam 1, no. 2 : 223–35.

Nur Laily. A. 2023. Manajemen Rekrutmen Tenaga Pendidik dalam Peningkatan Mutu Sekolah Dasar Islam Swasta Samarinda. Journal dan Education. 5 (2) 5440.5448

Nurdin, Ali. 2018. Manajemen Sumber Daya Manusi. Cet. 1. CV. Qalbun Salim

Nasri. 2020.Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Pendidikan.” Pandawa : Jurnal Pendidikan Dan Dakwah 2, no. 1 : 166– 79. https://doi.org/10.36088/PANDAWA.V2I1.677.

Pongoh.D. 2022. Urgensi Manajemen Rekrutmen Guru. Jurnal Pendidikan dan Konseling. 2.6

Rahmi, Sri, and Khal Isnaya. 2017. Penempatan Tenaga Kependidikan: Studi Peran Strategis Kepala Madrasah. Journal of Management in Education (JMIE) 2, no. 1 : 31–37

Sandela, Maivia. 2019 Manajemen Rekrutmen Tenaga Pendidik Di Sdit Sa’Adiah Kecamatan Kubung Kabupaten Solok.” al-fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan 7, no. 2 : 155.

Suparlan. 2006. Guru Sebagai Profesi. Yogyakarta: Hikayat Publising

Utamy, Rahmah, 2020. Implementasi Manajemen Sumber Daya Manusia Journal of Education Research 1, no. 3: 225–36. https://doi.org/10.37985/jer.v1i3.26

Wijaya, Candra. 2019. Manajemen Sumberdaya Pendidik Dan Tenaga Kependidikan,

Yohanson, A K. 2019. Analisis Seleksi Tenaga Pendidik Di Yayasan Baitul Jannah Bandar Lampung. Jurnal Manajemen Magister Darmajaya 04, no. 02 : 127–38

Downloads

Published

2024-07-28

How to Cite

Ubaidillah, M., & Afifin, M. O. (2024). Strategi Rekrutmen Tenaga Pendidik dalam Meningkatkan Kualitas Madrasah di Madrasah Aliyah Walisongo Gending Probolinggo. AKSI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), 195-206. https://doi.org/10.37348/aksi.v2i3.498

Issue

Section

Articles